Ken je dat?…. Discussie over de omzet

Ik kom bij veel verschillende bedrijven over de vloer en overal herken ik dezelfde discussie over omzet en groei. De ene helft van het bedrijf roept dat er eerst meer mensen bij moeten komen voordat ze kunnen groeien, terwijl de andere helft zegt dat er meer werk moet zijn om te groeien en dat de mensen dan vanzelf komen. Dit is een traditionele discussie waar je verschillende meningen over kunt hebben.
Ik zit in het kamp dat er eerst werk moet komen en dan de mensen wel volgen. Maar je moet ook de mening van de andere kant respecteren en ik denk dat het goed is dat er verschil van inzicht is. Je kunt niet zomaar naar de ene of de andere kant leunen, want aan beide houdingen zitten risico’s.
Het risico van mijn eigen standpunt is dat je mensen over de kling jaagt en tegen overspannenheid aan laat lopen, omdat ze het te druk hebben of de perceptie hebben dat ze het te druk gaan krijgen. Dit kan gevaarlijk zijn voor het bedrijf. De vraag is dan ook, hoe communiceer je dit. En klopt dit standpunt in de huidige tijd, dat veel werk en projecten automatisch goede mensen aantrekt, gezien het grote tekort aan mensen.
De opportunist in mij zegt dat als je hele gave opdrachten hebt, de goede mensen echt wel komen. Er zijn altijd goede mensen te vinden als je maar een leuk bedrijf hebt met mooie opdrachten. Als je zelf ook leuk bent, natuurlijk.
Aan de andere kant, als je teveel luistert naar de mensen in het bedrijf die zeggen dat er eerst mensen moeten zijn, voordat er werk komt, of dat er al teveel werk is, dan geldt mijn credo: “Als je denkt dat je teveel werk hebt, heb je te weinig.” Werk schuift altijd en opdrachten schuiven, en daarom zou je altijd een overschot aan werk moeten hebben in je orderportefeuille. Alleen niet iedereen kan dat handelen.
Als je denkt dat je te weinig mensen hebt en voorzichtig bent met het aannemen van werk, kan er ineens een gat in je orderportefeuille vallen en heb je ineens teveel mensen en/of een gebrek aan werk. Die spanning moet je omarmen. Het is dus niet zo dat je de ene of de andere houding maar aan kunt nemen in je bedrijf. Als je een type zoals ik ben, moet je ook de kritiek om je heen verzamelen en het tegengeluid horen. Anders ga je alleen maar zelf in je eigen geloof geloven en kun je andere mensen echt over de kling jagen terwijl je die voor je moet laten werken.
Een van de oplossingen is om het historisch te bekijken. Ondanks dat ik echt voorstander ben van ondernemerschap en op je gevoel schakelen, is het goed om je orderportefeuille te visualiseren en te kijken naar het verleden. Hoe is het daarin gelopen met de orderportefeuille en hoe groot moet die overdaad dan eigenlijk zijn? 20%, 30%, 40% van je omzet als buffer?
Kijk eens hoe dat in de vliegtuigindustrie werkt met het overboeken van stoelen of hotelkamers. Wat doet het met je klant als je zegt dat het vliegtuig overboekt is terwijl ze al een stoel hebben geboekt? Dat is echt killing voor je klanttevredenheid. Omarm de spanning en kijk naar het verleden. Visualiseer je funnel/trechter van je werkvoorraad en kijk naar hoe dat in het verleden was, door de verschillende economische golven heen. Projecteer dit op je huidige situatie.
Last but not least, blijf ook gewoon je ondernemende gevoel volgen en zorg ervoor dat het een uitgesproken keuze is. Uiteindelijk zal niet iedereen het ermee eens zijn, maar onderbouw jouw ondernemerschap en neem dan een besluit.
Dit is een blog uit een serie die ik maak over opvallende zaken. Ik kom inmiddels bij veel verschillende bedrijven over de vloer, wat nieuwe inzichten geeft maar ook veel herkenning van wat ik in mijn eigen carrière heb meegemaakt. Dit deel ik graag met mijn LinkedIn-lezers. Uiteraard, als je er verder over wilt sparren in mijn rol als organisatieadviseur of interim manager, voel je vrij om contact met mij op te nemen.

Interview van Involve met Rob Steijn
“Hoe doorbreek je het korte termijn denken in de bouw- en vastgoedsector?”
In dit artikel wordt Rob Steijn geïnterviewd door Involve en vertelt hij over zijn visie op bedrijfsvoering, op een horizontale- LEAN-wijze.
Lees het artikel hier

